Kiedy kupić dziecku telefon? Kiedy dać dziecku smartfon


Zastanawiasz się, kiedy nadejdzie właściwy moment, aby dostarczyć dziecku smartfona? Jak upewnić się, że będzie umiało go używać odpowiedzialnie i bezpiecznie? Odkryj, jak ustalić zasady korzystania z telefonu razem z dzieckiem i jak rozmawiać o potencjalnych zagrożeniach wynikających z posiadania tego urządzenia. Ponadto, warto zapoznać się z gotowym przykładem umowy, którą możecie zawrzeć w rodzinie.

W jakim wieku powinno się pierwszy raz rozważyć zakup telefonu komórkowego dla dziecka?

Pod psychologicznym kątem nie istnieje optymalny wiek, w którym dziecko powinno otrzymać swoją pierwszą komórkę. Ważne jest zadanie sobie pytań typu: „Czy teraz istnieje rzeczywista potrzeba, by moje dziecko miało telefon?”, „Czy decyzja ta wynika z presji społecznej, np. z powodu posiadania telefonów przez rówieśników?”, „Czy jest to kwestia bezpieczeństwa mojego dziecka?”. Rozważanie zakupu pierwszego telefonu można rozpocząć wtedy, gdy dziecko znajduje się samodzielnie bez dorosłego nadzoru. Warto też przemyśleć czy nasz budżet pozwala nam na zakup telefonu. Jeśli znamy np. model telefonu który dziecko chciałoby otrzymać i jest to np. produkt Apple – możemy poszukać na przykład promocji na iPhone 15 by nie nadwyrężać naszego budżetu lub kupić tańszy smartfon jakiejś chińskiej marki.

W takiej sytuacji telefon może być narzędziem do komunikacji. Jednak, jeśli dziecko jest stale pod opieką dorosłego i nie wykazuje odpowiedzialności podczas korzystania z telefonu, decyzję o zakupie warto dokładnie przemyśleć.

Należy pamiętać, że telefon komórkowy pełni podwójną rolę. Z jednej strony umożliwia kontakt z dzieckiem, a z drugiej jest symbolem oddzielności, który może skutkować odosobnieniem od rodziców na dłuższy okres. Jest także źródłem potencjalnych zagrożeń, takich jak nieodpowiednie treści, do których dziecko może mieć dostęp, a których rodzice nie są świadomi.

Wiele dzieci dostaje swój „pierwszy telefon” w wieku około 10 lat, a w większych miastach już w wieku 7-8 lat. Niemniej jednak, dzieci mogą mieć styczność z telefonami znacznie wcześniej.

Jak nauczyć dziecko odpowiedniego korzystania z telefonu komórkowego?

Po podjęciu decyzji o dostarczeniu dziecku telefonu, warto uwzględnić kilka istotnych aspektów. Poza wyborem odpowiedniego modelu i planu (karta SIM czy abonament), warto stworzyć rodzinny kontrakt regulujący korzystanie z telefonu. Dodatkowo, warto zainstalować aplikacje z kontrolą rodzicielską. Kluczowym jest też uczenie dziecka właściwego użytkowania telefonu, przypominanie o zasadach, wyjaśnianie oraz udzielanie pomocy w rozwiązywaniu trudności. Ważne jest również prowadzenie rozmów na temat potencjalnych zagrożeń, takich jak:

  1. Zdrowotne: problemy ze snem, przenoszenie bakterii i infekcji, zwiększone ryzyko chorób serca, pogorszenie widzenia i słuchu, ból szyi i pleców.
  2. Poznawcze: problemy z koncentracją, pogorszenie funkcjonowania pamięci, ubogacanie słownictwa, wyobraźni, trudności w nauce.
  3. Uzależnienie od telefonu, uczucie przygnębienia związanego z brakiem dostępu do telefonu (fonoholizm).
  4. Zwiększone ryzyko wypadku podczas chodzenia z telefonem w ręku i skupienia na ekranie.
  5. Inne zagrożenia, takie jak sexting, pornografia, stalking, SPAM, ataki hakerskie.

Warto pamiętać, aby zastrzec sobie prawo do sporadycznego sprawdzania zawartości telefonu dziecka bez wcześniejszego powiadomienia.

Poniżej prezentujemy przykład umowy, którą można zawrzeć z dzieckiem, gdy dostaje swój pierwszy telefon komórkowy:

Zasady korzystania z telefonu w ramach umowy spisanej przez rodziców i dziecko:

  1. Nie używam telefonu w pokoju, kiedy uczę się, bawię się lub śpię.
  2. Telefon odkładam w wyznaczonym miejscu, np. do koszyczka w salonie.
  3. Nie korzystam z telefonu podczas posiłków.
  4. Nie noszę telefonu do szkoły. / W szkole telefon jest w plecaku z wyłączonym dźwiękiem.
  5. Nie korzystam z telefonu po godzinie 20:00.
  6. Kiedy jeżdżę rowerem, chodzę pieszo, przechodzę przez przejście dla pieszych, nie korzystam z telefonu.
  7. Telefon używam o określonych porach i w ustalonym czasie.
  8. Wspólnie z rodzicem kontrolujemy czas korzystania z telefonu, niepotrzebne aplikacje, wiadomości, zdjęcia i filmy.
  9. Nie muszę natychmiast odpowiadać na każdą otrzymaną wiadomość.
  10. Nie przesyłam zdjęć, których nie chciałbym, aby były udostępniane innym (kolegom, nauczycielom itp.). To, co wysyłam, może zostać publicznie dostępne.
  11. Pytam o zgodę przed wysłaniem wiadomości lub zdjęcia.
  12. Zanim zrobię zdjęcie lub nagranie, informuję o tym i pytam, czy mogę je udostępnić.
  13. Nie wysyłam dwuznacznych zdjęć. Rozumiem, że nie wiem, co odbiorca zrobi z takim materiałem. Może go udostępnić innym. Jeśli już dojdzie do takiej sytuacji, rozmawiam o tym z rodzicami.
  14. Nie udostępniam swojego numeru telefonu w mediach społecznościowych ani swojej lokalizacji, aby uniknąć ryzyka stalkingu.
  15. Nie odbieram telefonów od nieznanych numerów.
  16. Nie klikam w SPAM, aby uniknąć dodatkowych kosztów.
  17. Nie pobieram aplikacji na telefon bez wcześniejszej zgody rodziców.